חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נטו תכנון פיננסי: מה חשוב לדעת לפני חתימה חוזה העסקה – חלק 2

  1. חופשה – סעיף חשוב שנוטים לזלזל בו. בעל חשיבות בעיקר למי שעובד תקופה ארוכה. גם כאן יש לברר, מהו הבסיס לחישוב התשלום, וכמובן את כמות הימים השנתיים ואת הצבירה המותרת.
  2. מחלה – להבדיל מימי החופשה, בד"כ לא מקובל לשלם עבור ימים שנצברו. אם המעסיק מציע הטבה שכזו, מדובר בהחלט בהטבה משמעותית. ללא כל קשר, יש לברר מהם תנאי התשלום עבור ימים שמנוצלים בפועל. רוב המעסיקים משלמים שכר מלא, אך החוק לא מחייב זאת, ולכן חשוב לבדוק מראש.
  3. מזון – האם המעסיק מספק ארוחת בוקר / צהריים / ערב? האם המעסיק נותן החזר הוצאות עבור אוכל?
  4. אופציות – חלק מהמעסיקים (בעיקר בתחום ההייטק) מציעים אופציות כחלק מחבילת השכר. כמובן שמדובר בהטבה שקשה לתמחר אותה אולם בהחלט יש לקחת אותה בחשבון.
  5. מענקים – יש להבחין בין מענקים עפ"י הצלחה אישית (בקרב אנשי מכירות למשל), ואז מדובר למעשה בחלק משמעותי מהשכר האישי, לבין מדיניות מענקים של החברה (כגון תשלום משכורת 13) שעשויה / עלולה להשתנות מעת לעת. לגבי המקרה השני חשוב לבקש שזה יהיה חלק מהחוזה. במקרה הראשון – חובה להכניס לחוזה.
  6. פיטורים והודעה מוקדמת – לעיתים המעסיקים מבקשים שההסכם יכלול תנאים מסויימים מעבר למה שמחייב החוק. כמובן שרצוי שיהיו כמה שפחות מגבלות למקרה שנרצה להתפטר, ומצד שני תגמולים ופיצויים מוגדלים למקרה שנפוטר.
  7. שי לחג / מתנות / ביגוד – מדובר בסעיף פחות משמעותי, שבד"כ אין לנו שליטה עליו בכל מקרה.
  8. מיסוי (גילום) – כמעט על ההטבות מחוייבות במס על פי חוק, ולכן יש לקחת בחשבון את ההטבה נטו. לעיתים המעסיק מגלם את ההטבה (בכך שמגדיל אותה) – הדבר נהוג בעיקר לגבי מתנות ותשלומים אחרים החייבים במס.
  9. הגבלות על העובד – קיימים מעסיקים רבים שנוהגים להכניס סעיפים דרקוניים ולעיתים אף לא חוקיים הכוללים מגבלות (בעיקר בתחום התחרות וחופש העיסוק) הכובלות את העובדים במהלך תקופת ההעסקה ואף לאחריה, כולל במקרה של פיטורים. רצוי מאוד לא להסכים לחתום על סעיפים כאלה.
  10. החזר הוצאות – יש לוודא שהמעסיק מחוייב להחזיר לנו את כל ההוצאות הקשורות לתפקיד שנאלצנו להוציא.
  11. נסיעות לחו"ל – סעיפים רלוונטיים לנושא: תדירות נסיעות ותגמול הולם, תשלום / פיצוי עבור שהייה בחו"ל בחגים או סופי שבוע, אש"ל והחזרי הוצאות אחרות הקשורות לנסיעה.
  12. העתק החוזה – מקובל לבקש לפני החתימה העתק של טיוטת החוזה, או לפחות נייר המסכם את התנאים הכספיים, וכמובן העתק של החוזה החתום מיד לאחר החתימה.

רוצים ללמוד עוד? קראו את הכתבה על נטו תכנון פיננסי בישראל היום – https://www.israelhayom.co.il/mumlazim/article/13003903